سومین کنفرانس بین المللی چالش ها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع، مدیریت و حسابداری

3rd International Conference on Challenges and New Solutions in Industrial Engineering, Management and Accounting


جهت استفاده از کلیه امکانات و ارسال نظر در خصوص هر مقاله لطفا در سامانه کاربران وارد شوید.

اطلاعات مقاله
عنوان : تاثیر رقابت در بازار محصول بر رابطه بین استراتژی های رقابتی و رشد توان رقابتی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
موضوع : حسابداری
سایر نویسندگان : جناب آقای داود مرادی ,جناب آقای فرزاد غیور (نویسنده مسئول) ,جناب آقای غلامرضا منصورفر
کد مقاله : confima3-08860902
ارائه دهنده : فرزاد غیور
متن چکیده : چکیده: محیطی که شرکت ها اکنون در آن فعالیت می کنند محیطی رو به رشد و رقابتی است. رقابت گسترده موجود در بازار، شرکت ها را ناگزیر از بکارگیری استراتژی-هایی جهت رویارویی با این رقابت نموده است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر استراتژیهای رقابتی تمایز محصول و مدیریت هزینه بر رشد توان رقابتی شرکت ها ، همچنین بررسی و مقایسه این تاثیر در صنایع رقابتی و انحصاری است. نمونه پژوهش، از 136 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، طی سال های 1383 تا 1398 تشکیل شده است. سپس به آزمون فرضیه های پژوهش در صنایع رقابتی و انحصاری و کل دوره زمانی 1383 تا 1398 پرداخته شد. نتایج پژوهش نشان داد که طی سال های 1383 لغایت 1398 و به ویژه در صنایع انحصاری، استفاده از استراتژی مدیریت هزینه، باعث افزایش رشد توان رقابتی شرکت ها و استفاده از استراتژی تمایز محصول منجر به کاهش رشد توان رقابتی شرکت ها گردیده است. همچنین، شدت تاثیر استراتژی مدیریت هزینه در افزایش رشد توان رقابتی شرکت ها متفاوت از شدت تاثیر استراتژی تمایز محصول در کاهش رشد توان رقابتی شرکت ها بوده است. در صنایع رقابتی، هر دو استراتژی تمایز محصول و مدیریت هزینه فاقد تاثیر معنی دار بر رشد توان رقابتی شرکت ها بوده است. لذا شدت تاثیر استراتژی های رقابتی تمایز محصول و مدیریت هزینه بر رشد توان رقابتی شرکت ها، در صنایع انحصاری متفاوت از صنایع رقابتی بوده است.
جهت ثبت نظر خود به سیستم وارد شوید !